RSS

shan liang

下次再来哟!!

welcome

Monday 21 November 2011

             BAB 2: KATA GANTI NAMA DIRI    人称代词

KATA GANTI NAMA DIRI(人称代词)
Pertama 第一人称
orang yang bercakap
Saya, aku, kami, kita, beta, patik
Kedua    第二人称
orang yang diajak   bercakap
Engkau, awak, kamu, kalian
Ketiga    第三人称
orang yang dicakapkan
Dia, -nya, mereka, beliau, baginda

Ayat Contoh:
  1. Kemangkatan baginda amat dirasai rakyat jelata.
  2. Pengemis itu ditangkap ketika dia meminta sedekah.
  3. Saya datang dari Sabah,” kata Diana memperkenalkan dirinya.
  4. Kami akan pergi menyaksikan perlawanan bola sepak di Stadium Merdeka esok.
  5. Kita mestilah menghormati kepada ibu dan bapa.
  6. Saya akan datang ke rumah awak malam ini.
  7. Saya berharap kalian bersabar.
  8. Ia ditangkap oleh polis kerana terlibat dalam kes kecurian.
Text Box: LATIHAN 3



( A ) Garisi Kata Ganti Nama Diri yang betul.


  1. Cikgu Lim sangat rajin, ( Hamba, Beliau ) disayangi oleh murid-muridnya.
  2. Kakak dan abang sering bergaduh. ( Kalian, Mereka ) seperti anjing dengan kucing.
  3. Sultan Mansur Shah sedang gering. ( Baginda, Dia ) dirawat oleh tabib diraja.
  4. “ Nama saya Chen Kar Jun. Siapakah nama ( awak, dia ) ? kata Kar Jun.
  5. “ Di manakah rumah ( kita, kamu ), Siti Aminah?” Tanya Cikgu Yasmin.
  6. “( Aku, Saya ) akan pergi ke rumah Azizan pada petang ini,” kata Halim kepada rakannya.
  7. Encik Zakrin guru mata pelajaran Matematik saya. ( Dia, Beliau ) amat saya hormati.
  8. Ini begnya. Jadi, biarlah ( dia, kita ) yang ambil.

( B ) Garisi jawapan yang betul, kemudian tulis ayat semula.
  1. Zainuddin dan rakan-rakan ( dia, -nya) memacing ikan di tepi sungai.
_________________________________________________.
  1. Hubungan ( kita, kami ) sangat akrab.
_________________________________________________.
  1. ( Kamu, Kita ) mestilah mematuhi peraturan semasa di jalan raya.
_________________________________________________.

0 comments:

Post a Comment

Tonight I Celebrate My Love For You


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

sticker

Daisypath Christmas tickers